Beter hard geblazen dan de mond gebrand

In gesprekken gebruiken we soms zonder het te merken allerlei spreekwoorden en gezegden. Iedereen heeft zo zijn stokpaardjes, niet? Bij presentaties vormen ze vaak een luchtige noot. Maar in zakelijke tekst is het oppassen geblazen met die vertrouwde zinnetjes.

Zakelijke teksten zijn bedoeld om te informeren of te overtuigen. U zult mij niet horen beweren dat ze daarom saai zouden moeten zijn. Dat niet, maar wel ter zake. Een gezegde dat in gesproken conversatie nauwelijks opvalt, kan op papier veel meer aandacht trekken dan het verdient, ook als het maar een klein stukje boven het maaiveld uitsteekt. U kunt te maken hebben met lezers die, bijvoorbeeld door een allochtone afkomst, het Nederlands beheersen maar nou net die ene uitdrukking niet kennen. Dan gaat u mooi de mist in.

Een tweede gevaar is dat u zelf een bok schiet, bijvoorbeeld door twee uitdrukkingen door elkaar te halen. Afgelopen zaterdag werd in de Volkskrant het dilemma beschreven van een groep die moest ‘kiezen tussen twee vuren’. Bij twijfel niet inhalen: als u niet heel zeker bent van het gezegde dat u gebruikt, gebruik het dan niet. Voorzichtigheid is immers de moeder van de porseleinkast.

(En voordat mijn mailbox volstroomt met commentaar: Ja, die van dat maaiveld hierboven kon eigenlijk ook niet. Ik weet het.)

Tags: , ,
Geplaatst in: Algemeen | Reacties: Nog geen reacties

Reageer

Om spam te voorkomen, worden alle reacties gescreend voordat ze op de blog verschijnen. Stuur je reactie niet voor de tweede keer in: hij verschijnt zodra hij gelezen is.

-------

Aton nieuws

Gemakkelijk: nieuwe berichten automatisch in uw inbox! Vul hieronder uw gegevens in: